WYDARZENIA
14.03.2017
Tunel na Zakopiance - ruszyły prace przy budowie

W ramach budowy drogi S7 Lubień–Rabka- Zdrój, stanowiącej odcinek popularnej zakopianki, ruszyły prace przy budowie najdłuższego w Polsce, dwukilometrowego tunelu pod górą Mały Luboń pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała - poinformowała Polską Agencję Prasową rzeczniczka Krakowskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Iwona Mikrut.

Jest on drążony metodą górniczą w ruchu ciągłym, czyli 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Koszt inwestycji to niemal miliard zł, wykonuje ją włoska firma Astaldi S.p.A z Rzymu.

- Cały proces drążenia i zabezpieczania wyrobiska będzie się składał z kilku etapów. Ze względu na budowę geologiczną drążenie nie będzie wykonywane całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu. Zastosowane zostaną: młoty hydrauliczne zamontowane na maszynie typu koparka, dziobaki, wiertła, materiały wybuchowe, głowice skrawające, w zależności od twardości skał. W zależności od odkształceń górotworu i związanych z tym naprężeń na bieżąco będzie dopasowany typ zabezpieczeń drążonego otworu: wstępna obudowa z betonu zbrojonego, natryskowego (torket), a w przypadku słabszej części górotworu dodatkowo wzmacniana za pomocą gwoździ i kotew - powiedziała dziennikarzowi PAP Mikrut.

Nad daszkiem umieszczonym nad wejściem do tunelu wykonawcy umieścili kapliczkę ze Świętą Barbarą - patronką górników.

Zakończenie drążenia tunelu planowane jest na koniec 2019 roku.

Jerzy Bukowski

wstecz
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
Treść komentarza
Twój podpis
Kod antyspamowy
 



              Nowa Małopolska - Portal Informacyjny Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski